Headlinez Home  

RSS FeedsColumn: Praten over game engines (GameQuarter)

 
 

19 september 2021 02:20:26

 
Column: Praten over game engines (GameQuarter)
 


De laatste tijd verschijnen er weer diverse berichten omtrent game engines. Zo werd bijvoorbeeld bekend dat de nieuwe actie-RPG Asterigos gebruik gaat maken van de Unreal Engine 4 en dat ontwikkelaar BioWare overweegt om eveneens deze engine te gaan gebruiken in plaats van EA`s eigen Frostbite Engine. Dit zorgt bij mij voor de vraag: “Wat houden al deze engines in en wat zijn de verschillen”. Deze interesse is waarschijnlijk mede gevoed door mijn achtergrond als developer. Ik ging eens op onderzoek uit. Er zijn enorm veel verschillende game engines en deze verschillen op diverse vlakken. De verschillen beginnen al bij de gekozen programmeertaal. Talen die hierbij de revue passeren zijn onder andere C#, C++, Java, Visual Basic, Python, JavaScript en tal van anderen. De eerstgenoemde zijn hierbij degene die het meest gebruikt worden onder de zwaargewichten. De keuzes die hierbij zijn gemaakt, hangen af van het doel en het platform van de ontwikkelde engine. Voor een webbased game is het gebruikelijker om voor bijvoorbeeld JavaScript te kiezen dan voor een game die vooral grafische pracht en praal moet tonen op consoles en PC.   De ontwikkelaars van de spellen kiezen de voor hen beste engine uiteraard niet alleen op basis van programmeertaal, maar ook op wat de daadwerkelijke kracht van de engine is en hoe compleet deze is. Niet elke engine bevat dezelfde mogelijkheden en componenten. Net als dat niet iedere engine even makkelijk uitbreidingen en aanpassingen toestaat. Een ontwikkelaar zal dus de mogelijkheden van de diverse engines in de overweging meenemen. Heeft de game vooral rekenkracht nodig of gaat het voor de nog te ontwikkelen game met name om andere aspecten. Stuk voor stuk afwegingen die de ontwikkelaar zal maken bij het kiezen van een engine. Uiteraard spelen geld en belangen hierbij ook een rol. Dat brengt ons bij het volgende stuk, welke engines zijn er allemaal en wat zijn dan deze verschillen. Het is onmogelijk om hierbij alle engines te behand ...


 
17 viewsCategorie: Multimedia > Games
 
Psychologische horror in twee werelden tegelijk – The Medium review (Xbox Series X) (InsideGamer)
WarioWare: Get It Together (GameQuarter)
 
 
blog comments powered by Disqus


Headlinez.nl
Het laatste nieuws verzameld op onderwerp, uit meer dan duizend nieuwsbronnen

Gebruikersnaam:
Wachtwoord:

Registreren | WW Ophalen

Zoek:

Games


Copyright © 2008 - 2024 Indigonet Services B.V.. Contact: Tim Hulsen. Lees hier onze privacyverklaring.
Andere websites van Indigonet Services B.V.: Vacatures News Science Tweets Nachrichten