-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Amsterdam
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Grote vrachtwagens uit de stad verbannen? Dat werkt echt niet. (Amsterdam Centraal) |
24 april 2018 08:07:38 |
Grote vrachtwagens uit de stad verbannen? Dat werkt echt niet. (Amsterdam Centraal) |
Tweet Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon elektrisch vervoer (liefst voor 2025), stiller, van de stoep af, met minder schade en vooral heel veel veiliger. Allemaal terechte eisen.
Regelmatig laait de discussie op om grote vrachtwagens uit de stad te verbannen. Die vrachtwagens zijn goed voor 20% van de vrachtbewegingen in de stad. Maar, die vrachtwagens zorgen wel voor meer dan 80% van al het vervoerd volume en gewicht. Ze zitten ook allemaal goed vol met afval en leveringen voor de horeca, winkels en bouw.Dure boodschappen
De plannen om zware vrachtwagen uit stad te weren zijn niet verstandig. Alleen al het vervangen van elke dag 800 volle vrachtwagens levensmiddelen en food service in Amsterdam vergt zeker 6.000 extra bestelvoertuigen (en daarmee 16.000 chauffeurs). Alleen al voor levensmiddelen! Nog afgezien van het nijpende chauffeurstekort, en het gebrek aan ruimte voor overslagpunten rond Amsterdam, leidt dit tot meer ongevallen in verkeer.Onze dagelijkse boodschappen, het biertje in de kroeg en het bouwen van woningen worden 4 tot 5 procent duurder. De stad wordt onbetaalbaar om in te wonen.
Schade aan infrastructuur
Natuurlijk mag het zware verkeer niet leiden tot schade aan de kwetsbare infrastructuur. Met name de oude binnensteden zijn niet gebouwd voor die monsters. Met slimme monitoring van de infrastructuur kunnen voorkeursroute (ook over water) worden bepaald die minder schadegevoelig zijn (en veiliger). Hier ligt ook een innovatie-opdracht voor de producenten van vrachtwagens; maak vrachtwagens die minder schade maken. Wie de stadslogistiek echt wil aanpakken moet streven naar juist minder voertuigen. Alleen als het echt nodig is, is een verbod op grote vrachtwagens te overwegen. Wat moet er straks wel in het groen-linkse coalitie-akkoord komen staan over stadslogistiek?
Professionals bundelen
Bundelen is ha ... |
23 viewsCategorie: Algemeen > Binnenland > Noord-Holland > Amsterdam |
Uitvaartbranche niet open over kosten (Metronieuws Amsterdam) Wat gaat er gebeuren met de Oostvaardersplassen? (Metronieuws Amsterdam) |
blog comments powered by Disqus |