Headlinez Home  

RSS FeedsWaarom wordt ons pilsje in de kroeg duurder? (Metronieuws Fashion)

 
 

21 februari 2017 13:31:20

 
Waarom wordt ons pilsje in de kroeg duurder? (Metronieuws Fashion)
 


Met een marktaandeel van bijna 85 procent blijft pils onverminderd populair in Nederland. In 2016 dronken we maar liefst 9.989.825 hectoliter van deze biersoort. De prijs van deze goudgele rakkers is echter flink gestegen: uit cijfers van het CBS blijkt dat cafés in 10 jaar tijd 42 procent meer rekenen voor een pilsje. De stijging in de supermarkten is beduidend minder. Metro ging op onderzoek uit om de immer terugkerende vraag te beantwoorden: waarom is bier in de supermarkt zoveel goedkoper dan in een café? Hoe hard stijgen de pilsprijzen eigenlijk?  Vorig jaar kostte een pilsje in een café gemiddeld 2,43 euro. Dit is maar liefst 72 cent meer dan in 2006. In de supermarkt bleef het bij het bij een prijsstijging van 14 procent in 10 jaar tijd. Een kratje pils werd per liter 18 cent duurder. Een flesje pils (van 30 cl) is in de supermarkt dus gemiddeld 0,45 euro. Hoe komt het dat supermarkten lagere prijzen hanteren? Volgens het CBS is een van de oorzaken voor dit verschil dat supermarkten groter inkopen, waardoor zij voordeligere prijzen kunnen afdwingen bij brouwerijen. Daarnaast adverteren supermarkten met aanbiedingen, terwijl cafés elkaar niet op die manier beconcurreren. `Het gaat ook om de sfeer van de locatie en de mensen die er komen`, stelt het CBS. Cees den Bakker van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is van mening dat het tegenover elkaar stellen van supermarkten en horeca, appels en peren met elkaar vergelijken is. Wel stelt hij dat het opmerkelijk is dat supermarkten stunten met bier, terwijl de horeca strakke regels kent. `Deze week zijn er bijvoorbeeld 48 bieraanbiedingen, waarbij de goedkoopste EUR6,66 voor 24 flesjes bier is. Bier is een stuntartikel om mensen naar de supermarkt te trekken.` Dus: waarom is een pilsje in een café zoveel duurder?  Dat antwoord moeten worden gezocht in de gehele bierketen, aldus Harm van Deuren, eigenaar van horecabier.nl. Allereerst gaat het bier van de brouwerij naar de horeca ...


 
104 viewsCategorie: Cultuur > Lifestyle
 
RIVM onderzoekt klachten borstimplantaten (Blik op Nieuws Lifestyle)
Waarom wordt ons pilsje in de kroeg duurder? (Metronieuws Lifestyle)
 
 
blog comments powered by Disqus


Headlinez.nl
Het laatste nieuws verzameld op onderwerp, uit meer dan duizend nieuwsbronnen

Gebruikersnaam:
Wachtwoord:

Registreren | WW Ophalen

Zoek:

Lifestyle


Copyright © 2008 - 2024 Indigonet Services B.V.. Contact: Tim Hulsen. Lees hier onze privacyverklaring.
Andere websites van Indigonet Services B.V.: Vacatures News Science Tweets Nachrichten